söndag 29 augusti 2010

Hur många koreografier är det möjligt att ha i skallen samtidigt..?

Det är en fråga som jag ställer mig just nu. Mitt svar är MÅNGA!!!
För oss som kör Les Mills förkoreograferade gruppträningspass handlar mycket om musik och koreografi. Varje kvartal får vi nytt material med musik, dvd och ett häfte fyllt med bra-att-veta-när-du-ska-coacha-dina-deltagare-i-ett-speciellt-pass-i-60-minuter. Befinner mig just nu i ett slags flow tror jag när det gäller Bodypump och jag bjuder klubbmedlemmarna (ja vi heter numera klubb istället för anläggning på Sportlife) på nya koreografier varje pass. Jag undrar hur min hjärna och kropp samarbetar när det handlar om musik- och muskelminne. Nu riskerar inlägget att bli lite egotrippat och med all rätt, jag har kommit på att jag har en grym förmåga att komma ihåg musik och koreografi och jag utmanar ju både mig själv och deltagarna genom att göra så. De som går på Bodypump regelbundet vet att ordningen på muskelgrupperna vi tränar alltid är de samma så egentligen spelar inte rörelsemönstret så stor roll, musiken gör det desto mer tycker jag. Så de som har tränat tillsammans med mig tis, tos och lör har blivit bjudna på tre olika mixar av Bodypump. Jag kör även RPM, Bodycombat, S-core och egna cykelklasser så om jag gör en snabb överslagsräkning innebär det att jag har ca 80-100 låtar med tillhörande koreografi inprogrammerade. Naturligtvis behöver jag skumma igenom ett och annat häfte med koreografi innan passet ska avverkas.
Hur många låtar har du koll på just nu? Vad är rimligt?
Time to turn it up?
Jag har inte kört lika mycket BP den här sommaren som tidigare och helt plötsligt efter nästan 1,5 års slit börjar det hända saker med kroppen. Inte formmässigt, tyvärr, men jag orkar lyfta MER. För en tjej med tveksamt positiv kroppsuppfattning är detta en självförtroende-boost i all ära.

Efter en helg fylld med jobb laddar jag nu om i soffan och ta ett stort steg framåt i teknikens värld. Jag har skaffat PLATT-TV!!! Ja, du läste rätt, Carro har numera en gammal tjock-platt-tv. Datorn har fått mer inne å mår mycket bättre. Tack L-G för hjälpen!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar